Glutenvrij en restaurants

imagesRegelmatig hebben mijn man en ik een discussie over glutenvrij eten. Hij heeft er dagelijks mee te maken. Meestal krijgen we de discussie als we ergens gaan zitten om iets te  drinken. Gertjan zegt dan neem maar iets lekkers als je wilt hoor. Voor mij hebben ze toch niks.

Soms neem ik iets, maar meestal niet omdat ik het gewoon niet leuk vind om een lekker gebakje of broodje te eten terwijl hij niks mag eten. Gister vroeg ik nog in een tentje of ze iets glutenvrij hadden. Nee mevrouw, wel glutenarm. Glutenarm vind ik zelf een onnozel begrip. Gertjan zei ookal meteen, ja voor de mensen die glutenvrij eten hip vinden.Iets is in mijn ogen glutenvrij of is het gewoon niet.

Bij ’t Pakhuis waar we gister heerlijk  glutenvrije patat en snacks hebben geteten,  hadden ze ook een restaurant kaart. Daarop stond netjes vermeld welke allergenen in welk gerecht zaten.  Daarop is niks aan te merken hoor. Maar er stond welgeteld 1 gerecht op die glutenvrij was.

Vandaag hadden Gertjan en ik het erover dat het toch jammer was dat er maar 1 gerecht op de kaart  van ’t Pakhuis stond die glutenvrij was van nature. We waren van mening dat het toch niet zo moeilijk moet zijn om ook bijvoorbeeld  het onderstaande gerecht glutenvrij te bereiden.

Lady Barneveld met kiend

Kipschnitzel met een gekookt eitje en ernaast geserveerd een koude saus van kerrie.

Zelf zou ik als ik kok was in een restaurant, bij dit gerecht een kipfiletje met een gekookt eitje serveren. Creatief denken met gerechten is niet zo moeilijk. Ik denk dat het gewoon een kwestie van omdenken van koks moet worden. Ik ben persoonlijk van mening dat je als restaurant inspeelt op de vraag naar allergenenvrij eten je meer klanten krijgt.

Ik weet ook wel dat ik zelf na bijna 10 jaar glutenvrij koken en bakken voor een man met coeliakie  makkelijk praten heb. Ik heb ook alles moeten leren en leer nog steeds. Ik kook zoveel mogelijk met verse ingrediënten en probeer dingen na te maken die ik ergens in een restaurant eet of zie staan ik een kookboek/kooktijdschrift.

De discussie over iets ergens glutenvrij eten zullen Gertjan en ik vast nog jaren hebben op de manier zoals we die nu vaak hebben. We klagen niet, maar vinden het gewoon jammer.  Jammer dat mensen met coeliakie nog steeds niet serieus genomen worden en dat sommige mensen glutenvrij eten als hip beschouwen.

Hulde aan de Nederlandse Coeliakie Vereniging die er alles aan doet om het leven voor  coeliakie patiënten te vergemakkelijken. Meer informatie is te vinden op http://www.glutenvrij.nl

 

 

 

 

 

4 gedachten over “Glutenvrij en restaurants

  1. Oudmaarnietversleten

    Er komt gelukkig al wat verandering. In de 5 jaar dat ik glutenvrij eet ben ik nooit meer in een restaurant geweest. Ik kook liever zelf dan ziek te worden door een fout van een ander. Ik ging al niet graag uit eten dus mis ik het niet.Het warme eten moet toch geen probleem zijn naar mijn idee.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

