Amandelspijs

Mijn amandelspijs heb ik pas opgemaakt in de gevulde speculaas. Nu word het weer tijd om nieuwe te maken. Ik zal hieronder mijn recept zetten.

image

125 gram amandelen zonder vlies.
De amandelen koop ik bij de Makro in dozen van 500gr

image

125 gram suiker. Ik gebruik gewoon kristalsuiker.

image

Maal de amandelen fijn in een hakmachine. Ik gebruik een heel oude Moulinex van mijn ma. Zorg dat je niet gelijk  alle amandelen in de machine gooit. Dan loopt je machine vast.

image

Gooi de suiker en gemalen amandelen in een kom. Giet er citroensap over en kneed alles goed tot er een massa onstaat. Ik giet citroensap over totdat mijn suiker en amandelen goed plakken. In de meeste recepten staat dat er ei in moet. Dat deed ik in het begin ook. Maar het word erg plakkerig en door de rauwe ei minder lang te bewaren.

image

Ik bewaar mijn spijs in een doosje in de koelkast. Ik schrijf erop wanneer ik het gemaakt. De spijs smaakt lekkerder als het even staat. Bij het verwerken gebruik ik wel een ei om het goed te kunnen vormen.

Zoals je kunt zien kost het even tijd en energie. Maar wat is er nou lekkerder als je zelf bakt om er ook je eigen spijs in te stoppen. Het is ookal vooral veiliger als je coeliakie hebt.

Geef een reactie

